A zene és a légzés

Ez a technika, a folyamatos légzés és a meditatív zene  kombinációja
hatékony eszköz a belső természetünk vizsgálatára és az átalakulására.

Egyedül vagy csoportban, fekvő helyzetben lélegezzünk folyamatos légzéssel. A meditatív zene alkalmas az elme és az érzelmek különböző állapotainak tanulmányozására.


Alapvető lépések:
1). Előre határozzuk el, milyen hosszú ideig tart a foglalkozás. Optimális
hossz az 1 és a 3 óra.
2). Ha úgy gondoljuk, hogy szükség van egy segítőre, válasszuk ki azt, akiben megbízunk és a jelenlétében jól szoktuk érezni magunkat.
3). Keressünk egy zavartalan, nyugodt helyet!
4). Kifejezetten erre a célra alkalmas, előre elkészítette zenei kíséret használjunk!
5). Feküdjünk a földre, semmi se zavarjon minket. Helyezzünk zsebkendőt magunk mellé a szükség esetére.
6). Kezdjünk lélegezni, lazítsunk, és fókuszáljuk a figyelmünket.
7). Kellemes hangerőt használjunk. Kezdjünk folyamatosan lélegezni. A légzés kilégzéskor elengedő nyugodt, ellenőrzés nélküli legyen.
Csak az orron, vagy a szájon keresztül lélegezzünk. Ne keverjük össze, és orron át, vagy a szájon keresztüli légzést. Vagy az egyik vagy a másik módon lélegezzünk! Nem kell, hogy a tökéletességre törekedjünk. Röviden lélegezzünk be, és megállás nélkül lélegezzünk ki. A szünet nélkül lélegezzünk, ez megnyugtató. A kilégzés és belégzés hossza nem egyforma. Győződjünk meg arról, hogy a test kellőképpen hidratált-e, tegyünk magunk mellé egy pohár vizet, és kortyoljunk belőle, ha szükségünk lenne rá.
8). Pihenjünk és engedjük át magunkat a folyamatnak. Ez a legfontosabb.

9). Hunyjuk be a szemünket, és kezdődhet egy érdekes utazás a zenével.

A meditatív zene fokozza a légzés hatékonyságát.
Nem a szépség vagy a hangzás alapján választjuk a zenét ehhez.
Bizonyos típusú az a zene, amelyik belülről kifelé, robbanásszerű
elsöprő jellegű, hiszen a fő funkciója az, hogy az érzelmekre hasson, és belső képekkel
tudattalan folyamatokat ébresszen. Így a zene szerkezete is hozzájárul, az érzelmek  felszínre hozatalához.

Zenének megfelelően hangosan kell szólalnia, annak érdekében, hogy megkönnyítse
az érzelmek és képek áramlását. A zene teljesen különböző eredetű lehet: elektronikus, népi, transz-dobolás, különböző társadalmak, népi csoportok zenéi, klasszikus indiai zene, nyugati klasszikus zene, stb.

Széles körből lehet választani. Kerüljük a dalszövegeket. Ügyeljünk a kiváló minőségű sztereó rendszer előnyös helyének kiválasztására a padlón, ne zavarja a munkát.

Ha a csoportban a résztvevők száma több mint 10 fő, kívánatos, hogy egy vagy több 100 W-os oszlopot használjunk.
Honnan tudjuk, hogy a résztvevők már felvették a zene ritmusát?
Megfelelően lélegeznek, az érzelmekre hagyatkozva, ezt általában akkor lehet tapasztalni, amikor a zenei ritmusok célba érnek.
Ha a zene nem okoz
érzelmi reakciókat a legtöbb résztvevőnél, az baj. Ne feledjük, hogy nem a zene szépségre és harmóniára kell összpontosítani, hanem arra, hogy az érzelmi emlékeket ébresszen.

Előfordul, hogy néhány résztvevő panaszkodik az adott zenére. Ez
lehet ízlés dolga, érzékenység bizonyos hangokra, vagy
annak a ténynek köszönhető, hogy a zene felhívja résztvevők figyelmét bizonyos kellemetlen érzésekre. Tény, hogy tudnunk kell, hogy nincs tökéletes
zenei program, amely eleget tesz az összes résztvevő elvárásának.

Jobb elkerülni a vokális zenét, amelyben vannak olyan,
azonosítható szavak, melyeknek üzenete lehet.

A kántálás idegen nyelven elfogadható. Néhány
vokális indiai vagy a közel-keleti kompozíciói kiválóan alkalmas,
mert az énekhang úgy szól bennük, mint egy hangszer.
Erőteljes, dühös dob zene rendkívül jó nyitást ad az érzelmeknek és jó belépő a transz folyamatokba. A kezdeti idők óta ezért használták, a kántálást és a dobolást a sámánok és gyógyítók, a különböző kultúrákban szerte a világon. Jól ismert, hogy a monoton ének és dobolás képes, hogy megváltoztassa a tudatállapot.

Hozzunk létre kopogtatás szerű hangmintákat, billentyűs vagy változatos ütős hangszerekkel. Ezeknek az akusztikus mintáknak  gyorsasága 210 ütés lehet percenként. Segítenek elindítani a transz folyamatokat. 
Amikor ezek a tiszta zajokat vagy hangokat halljuk, hajlamosak vagyunk őket a zenével összeszőni, mint a rövidhullámú rádióállomások között is, akkor is generálodnak összetett és ismétlődő ütős hangminták.

A zene képes felidézni agresszív érzelmeket, egység érzést a kozmosszal, extázist,
érzelmi és fizikai fájdalmat, szexuális érzékelést és élvezetet.
Szeretetet. A zene segíthet feloldani a védekező reakciókat és a blokkokat, amik a
múltban keletkeztek. Megszabadulunk tőlük, és engedjük, hogy a zene az egész
lényünkkel rezonáljon.

A légzéshez alkalmazott zene legyen elég hangos, a hallgatók számára telítődést okozzon, de ugyanakkor a fül számára ne legyen kellemetlen, fájdalmas.
A zenei program összeállításánál ajánlott a következő modell, amely hat szakaszból áll.


1. szakasz frenetikus és gyors tempójú, határozott ritmust.

2. intenzív az emlékek ébredése: az erőteljes, szenvedélyes és primitív.

3. hatékonyan változó szakasz: energikus és túláradó.

4.érzelmileg kaotikus fázis: az érzelmek túlcsordulnak, mint az áradó víz.

5. nyitási fázis: átalakulás, eksztatikus rész.

6. csendes, meditatív szakasz: derűs és elmerülő.

 

Kiegészítő információk